Smart Parking fås i moduler, hvor et anlæg med f.eks. plads til 16 biler kun fylder 35 kvm. i grundareal. Det svarer til den plads 2 biler optager i grundplan. Den enkelte ”bilreol” i anlægget har plads til en bil i op til fem meters længde, og det dækker langt hovedparten af den danske bilpark.
Parkomatics konstruktion er enkel. Den består af ind - og frakørselsarealet, hvor bilen efterlades og derefter løftes på plads af elevatorfunktionen. Herefter er bilen beskyttet mod både hærværk og tyveri, men også mod vejrliget, hvis man vælger at beklæde konstruktionen med en elegant facade i træ, aluminium eller glas. I Korea står stålkonstruktionen som oftest uden facadebeklædning, men offentlige myndigheder og bygherrer i Danmark vil typisk give tårnene en facade, der spiller sammen med arkitekturen i det omgivende byggeri. Den model som Parkomatic introducerer først i Danmark er den mindst pladskrævende og billigste løsning, Smart Parking, som er en økonomisk rigtig god forretning for køber. F.eks. kan antallet af parkeringspladser udvides til otte gange de eksisterende, og ved nybyggeri vil pladsbesparelsen give mulighed for opførelse af flere boliger samtidig med at parkeringspladserne kommer til at ligge tæt på boligerne. De 16 pladser i grundmodulet kræver som nævnt kun 35 kvm. grundareal, hvor man før skulle bruge ca. 500 kvm. I tætbebyggede områder, hvor parkeringspladser koster rigtig mange penge, vil investeringen i et Smart Parking tårn til en pris på under 2 mio. kr. kunne forrente ca. 10 mio.kr. Parkomatic vil - udover Smart Parking tårnene - også markedsføre konstruktionens drejeskive separat, så en snæver baggård pludselig kan få plads til flere biler uden risiko for buler og skrammer. I København City er sådanne ekstra p-pladser en større formue værd. Direktør Ole Lambrecht, Parkomatic, understreger at Smart Parking tårnene ikke skal betragtes som et angreb på den kollektive trafik, tværtimod: Det handler om at komme hurtigt af med bilen i stedet for at cirkulere i jagten på en parkeringsplads. Derfor vil parkeringstårnene medvirke til at få flere biler væk fra gademiljøet, og samtidig vil tog-og buspendlere, der ikke behøver at tage bilen med på arbejde, kunne få nem og sikker parkering ved pendlerstationerne omkring storbyerne. Det vil være et stort løft af serviceniveauet over for pendlere og få flere til at tage de kollektive trafikforbindelser i forvisning om at ens bil står sikkert i et parkeringstårn. Derfor har både planlægningsmyndigheder og private virksomheder interesse i at medvirke til at løse både parkeringsproblemer og trafikpropper på en rationel og ukompliceret måde. De automatiske parkeringsanlæg er for længst accepteret i udlandet og jeg har stor forventning til at det danske marked vil tage rigtig godt imod Smart Parking tårnene, slutter Ole Lambrecht, som før etableringen af sin egen elevatorvirksomhed 3E var ansat i 16 år hos et verdensomspændende elevatorfirma. Den tekniske ekspertise er således til stede for at kunne få solid succes på det danske marked.
|