Navigation:  Parker i elevatoren

Parker i elevatoren

 
Automatiske parkeringstårne kan løse parkeringsproblemer til halv pris af P-huse og samtidig være en rigtig god forretning

I de danske storbyer cirkler bilisterne rundt i timevis for at finde en parkeringsplads. Det er både irriterende tidsspilde for bilisterne og forurenende for omgivelserne. Storbyggerier af traditionelle parkeringshuse er den dyre løsning, men også en løsning, der ofte giver både politisk debat og beboerdebat i de områder, der tænkes bebygget.

Nu er der en billigere og langt mere fleksibel løsning på vej til Danmark. Det er Odense virksomheden Parkomatic, der har erhvervet sig rettighederne til et patenteret parkeringstårn ”Smart Parking”, opfundet og produceret i Korea i en stålkonstruktion bestående af en elevator med ”hylder”.  Systemet er monteret på 14 dage og kan hurtigt tages ned igen, hvis der er behov for flytning til anden placering. Et grundmodul giver fra 8 til 16 pladser i højden og fylder kun 35 kvm. i grundplan – nogenlunde det samme som 2 parkerings
 
Samtidig er prisen for det automatiske anlæg det halve af et traditionelt byggeri og fylder 30-50 pct. mindre.  Anlæggets konstruktion er åben, men kan beklædes med facade i træ, glas eller aluminium alt efter den omgivende arkitektur.
Parkomatics direktør Ole Lambrecht forventer et gennembrud for ”Smart Parking” tårnene, når det første anlæg stilles op i Danmark: Jeg er sikker på, at vi vil opleve en ”ketchup-effekt”, når både myndigheder og private virksomheder ser anlægget i funktion og ikke mindst ser de økonomiske fordele ved anlæget. Et anlæg med 16 pladser koster under to millioner og kan i København City forrente ca.10 mio.kr. Men udover de økonomiske fordele er der et højt sikkerhedsniveau, bilerne er beskyttet mod hærværk og tyveri, anlægget er støjsvagt og betjeningen er børnesikret. Selve parkeringen er ganske enkel: Man parkerer bilen på afleveringsarealet, står ud og trykker sin kode, hvorefter maskinen tager sig af resten, siger Ole Lambrecht, der også kan tilbyde systemets drejeskive separat, så en snæver baggård kan få plads til flere biler uden risiko for
 
Uden for cityområdernes parkeringsproblemer skal parkeringstårnene også ses som et tilbud til brugere af den kollektive trafik ved simpelthen at skabe langt flere parkeringspladser ved togstationerne. Her vil mange sætte pris på, at bilen er hærværks-og tyveribeskyttet, mens man er på job eller bortrejst længere tid.

Ole Lambrecht har den faglige baggrund i orden for at gennemføre en succesrig introduktion i Danmark. Inden etableringen af sin egen elevatorvirksomhed for 7 år siden, var han i 16 år ansat hos et verdensomspændende  elevatorfirma.


Yderligere information: Kontakt Ole Lambrecht på tlf. 26 300 111 eller ol@parkomatic.dk

parkeringsbuler.pladser.